autor: Tomasz Dziubecki
oprawa: twarda z obwolutą
format: 160 x 225 mm
stron: 260
ilustracje: liczne
Porównanie symboliki czterech polskich rezydencji z drugiej poł. XVIII wieku, czyli Puław - Augusta Czartoryskiego,
Białegostoku - Jana Klemensa Branickiego, Radzynia Podlaskiego - Eustachego
Potockiego oraz Lubartowa - Pawła Sanguszki. Do tej pory nie był to temat
kompleksowo opracowany, a jest o tyle ważny, że symbolika jest
nieodłączną częścią całego pałacu, konieczną do jego właściwego
odczytania. Jej odczytanie jest często kluczem do zrozumienia
zastosowanych form i rozwiązań przestrzennych, a ponadto pozwala
współczesnemu odbiorcy poznać przekaz, jaki za pomocą symboliki
kierowany był ku ówczesnym i potomnym.
SPIS TREŚCI:
1. UWAGI WSTĘPNE
2. MAGNACI I ICH SIEDZIBY
Główne siedziby magnackie jako dzieła sztuki
Sylwetki właścicieli pałaców
Realizacje rezydencji W latach 1730-1760
3. PROGRAMY ZAŁOŻEŃ REZYDENCJONALNYCH
Przestrzeń założenia rezydencjonalnego
Bramy - dziedzińce - fasady
Corps de logis
Fasady ogrodowe i założenia ogrodowe-parkowe
4. PRZESTRZEŃ CEREMONIALNA I FORMA SYMBOLICZNA
Uroczystości dworskie
Rezydencja magnacka jako forma symboliczna
5. UWAGI KOŃCOWE
6. ANEKSY ŹRÓDŁOWE
Inwentarz pośmiertny pałacu w Białymstoku J. K. Branickiego... s. 163
Wizyta posła tatarskiego w Białymstoku
Wizyta królewicza Karola w Białymstoku
Imieniny J. K. Branickiego
Imieniny królewicza Karola
lnwentarz biblioteki pałacowej w Białymstoku
Napisy na piedestale pomnika hetmana Czarnieckiego w Tykocinie
Résumé
Summary
Bibliografia
Spis ilustracji w tekście
Indeks